Home RSS
Real Estate

Wall Street Journal circulation scam claims senior Murdoch executive

Nick Davies The Guardian 10/13/2011 21:43
Wall Street Journal circulation scam claims senior Murdoch executive - Wall Street Journal - media - scandal


One of Rupert Murdoch's most senior European executives has resigned following Guardian inquiries about a circulation scam at News Corporation's flagship newspaper, the Wall Street Journal.



The Guardian found evidence that the Journal had been channelling money through European companies in order to secretly buy thousands of copies of its own paper at a knock-down rate, misleading readers and advertisers about the Journal's true circulation.

The bizarre scheme included a formal, written contract in which the Journal persuaded one company to co-operate by agreeing to publish articles that promoted its activities, a move which led some staff to accuse the paper's management of violating journalistic ethics and jeopardising its treasured reputation for editorial quality.

Internal emails and documents suggest the scam was promoted by Andrew Langhoff, the European managing director of the Journal's parent company, Dow Jones and Co, which was bought by Rupert Murdoch's News Corporation in July 2007. Langhoff resigned on Tuesday.

The highly controversial activities were organised in London and focused on the Journal's European edition, which circulates in the EU, Russia, and Africa. Senior executives in New York, including Murdoch's right-hand man, Les Hinton, were alerted to the problems last year by an internal whistleblower and apparently chose to take no action. The whistleblower was then made redundant.


Source